Supervízorka
Stálo to za to, verte mi. Ako vždy pri niečom, čo sa týka rozvoja v koučovacom kontexte, myslím si, že ja sama som prešla dôležitým stupňom osobnostného rozvoja. Okrem získania nových teoretických základov, som sa naučila oveľa viac si uvedomovať, reagovať a pracovať so svojou prítomnosťou a dianím medzi nami, všetkými zúčastnenými. Zdieľam názor, že umením supervízie je dostať sa ku koreňu veci, ktorá nás niečím obmedzuje a nezaoberať sa iba jej symptómami. Klásť otázky a viesť rozhovor tak, aby sa odkryli aj myšlienky a postoje, ktoré bežne nevnímame, nevidíme, možno aj devalvujeme. Čaro je v tom, že nevedomé sa stáva viac vedomým a potom už stačí “len” aktívne hľadať a nájsť spôsob, ako to objavené vhodne a k spokojnosti ďalej použiť. Dôvera, podpora a konfrontácia rešpektujúcim spôsobom, čo aj chvíľku ako spoločný tanec v daždi.
Čo je supervízia?
Miesto, kde môžete bez obáv zdieľať svoje vnútorné prežívanie, neistoty, úzkosti, strachy a obavy, ktoré vám pri práci „šarapatia“ vo vašom vedomom ale možno aj v nevedomom bytí. Supervízia umožňuje dopriať si bezpečný a podnetný priestor pre podporu a povzbudenie, ale aj ďalej rozvíjať vlastné zdroje tak, aby ste mohli plnohodnotne a vyrovnane vykonávať svoju prácu. V odbornej literatúre sa píše, že: „Vytvára priestor pre jedinečné spojenectvo v dôvere, zodpovednosti a progrese. V jedinečnom procese uvedomelému koučovi na ceste stať sa lepším profesionálom a človekom, pomáha supervízor ísť za hranice poznaného a bežného fungovania. Supervízor, ako súčasť celému systému (kouč, klient, koučovanie) umožňuje koučovi cez lepšie porozumenie a nájdenie nových významov postúpiť na ďalšiu úroveň porozumenia sebe a klientovi.“
To je práve to, čo som vnímala, že ešte potrebujeme. Využiť všetko, čo nám je spoločne dostupené v záujme posunu k radostnejšiemu a ľahšiemu profi výkonu.
Ciele supervízie:
- učiť sa, získať inšpirácie a rozvinúť vlastný štýl práce
- zbaviť sa nepotrebnej záťaže a ťažkostí (nepohoda, preťaženie, hromadenie stresu, etické dilemy, pocit vyhorenia)
- zdieľať neisté situácie a vzniknuté pochybnosti
- uvedomiť si vlastné pocity, potreby ale aj slepé miesta a obmedzenia
- posilniť kvalitu služby kouča a ochranu klienta
Mojou úlohou a povinnosťou supervízorky je:
- brať do úvahy naše prirodzené potreby stimulu, štruktúry, istoty a súčasne túžbu po uznaní
- byť vám k dispozícii so všetkým, čo mám a viem; v dôvere a odvahe, podpore a rozvoji, v prepojení a zdieľaní vzájomnosti
- pomôcť vám preskúmať v celistvosti procesu a širšom kontexte objavujúce sa podnety, výzvy, ťažkosti a reflektovať ich
- dávať vám užitočné podnety na zameranie vašej pozornosti iným smerom cez nové postrehy, konfrontácie, spochybnenia
- pomáhať rozšíriť vaše podnety aj cez moje postrehy, inšpirácie, skúsenosti, odporučenia, myšlienky, pocity a presvedčenia
- poskytnúť vám podporu nachádzať a používať nové užitočné možnosti reakcií, správania a konania v praxi kouča
- dodržiavať etický kódex supervízie
Formy supervízie
- individuálne stretnutia
- interaktívna práca v skupine
Čo povedali účastníci?
Agi: „Naozaj silný zážitok, nečakané objavy a uvedomenie vo veľmi bezpečnom priestore a rešpektuplnom prístupe.“
Naďa: „Bolo to veľmi prínosné a motivujúce. Uvedomila som si, že je veľmi dôležité stretávať sa, mať možnosť zdieľať skúsenosti, úspechy ale aj prípadné obavy, strachy a bloky. Pochopila som, že podobným vývojom prechádzajú takmer všetci začínajúci koučovia. Uvedomila som si, že aj keď som v „motýlej kukle“, má to svoj význam a aj to je priestor na zbieranie vedomostí a zručností, aby som v konečnom dôsledku robila koučovacie rozhovory s ľahkosťou a radosťou budúceho „motýľa“.
Sivia: “Vyskúšajte supervíziu. Nemusíte byť na všetko sám.”